Top

A TOT GAS (NATURAL) PER LA MOBILITAT SOSTENIBLE

Una gran part de la pol·lució a les ciutats és causada pels gasos que emeten els cotxes. Sense anar gaire lluny, a Barcelona tenim un problema gravíssim amb la concentració de partícules de CO2 per M3 d’aire, superior fins i tot al de ciutats més grans. Sense anar gaire lluny, aquesta setmana passada les administracions s’han posat d’acord per posar en pràctica un pla d’acció per reduir les emissions a 43 municipis de la primera i segona corona metropolitana, on només podran circular-hi els vehicles que contaminin menys.

Des de LIVE som conscients que aquesta mesura, tot i ser necessària, està sent controvertida, especialment per aquells professionals que necessiten moure’s per aquesta àrea i, per això, impulsem la utilització de mitjans sostenibles i alternatius de mobilitat privada, com ara del Gas Natural Vehicular (GNV), tant en la seva forma liquada (GNL) o comprimida (GNC). Aquí pots veure les ajudes disponibles per poder adquirir aquests tipus de vehicles.

El GNV és un combustible perfecte per impulsar tot tipus de vehicles pesants: des de furgons, tràilers i autobusos fins a maquinària de serveis i fins i tot, vaixells. També s’utilitza àmpliament per flotes de vehicles que han d’estar circulant contínuament. Sense anar gaire lluny, una gran part dels busos de TMB i dels taxis de Barcelona ja funcionen amb GNV.

A part de ser una opció segura, més sostenible i ecològica que la benzina o el dièsel, el GNV també és una opció més econòmica. Per posar un exemple aproximat: si fer 100 kms en un cotxe de benzina pot costar uns 5€, en un de GNV costa 3€. I pel que fa sostenibilitat, alguns vehicles industrials de GNV que es fabriquen actualment poden reduir fins a un 30% les emissions de CO2 i un 95% les de partícules d’aquest gas, en comparació amb un cotxe que es mou per gasolina convencional, a part que emeten fins a un 15% menys d’òxids de nitrogen (NOx), que són els principals causants de la contaminació atmosfèrica. I a més a més, els costos totals d’explotació d’un vehicle GNV són un 10% inferiors als d’un vehicle dièsel, I això que no hem dit que la principal companyia subministradora a Espanya de GNV, Gas Natural Fenosa, ofereix bons de combustible i descomptes per consum.

El GNV es pot fer servir tant per trajectes a nivell urbà com de carretera, tant nacionals com internacionals, ja que hi ha una directiva europea que diu que almenys cada 150 kms hi ha d’haver una estació de GNC i una de GNL cada 400kms. Així que no cal patir per quedar-se sense gas. En aquest link podeu veure on són les estacions de GNV de tot Espanya.

Tot i això, on el GNV ha guanyat molta tirada és sobretot a nivell urbà, sobretot en el que s’anomena ‘transport d’última milla’. No és d’estranyar que grans marques, com Primark, Consum, IKEA o Bodegas Torres, apostin pel GNV, com també ho han fet diversos ajuntaments i altres organismes públics a l’hora d’incorporar nous vehicles a les seves flotes de manteniment i transport urbà. Però si s’ha de parlar sobre un cas paradigmàtic en la introducció del GNV de manera massiva és el de Grupo Pascual que, com a part del seu programa de sostenibilitat ambiental, va ser de les primeres companyies en adoptar el GNV per a tota la seva flota d’automòbils ara ja fa tres anys, i avui en dia té la flota de cotxes d’empresa sostenible més gran de tota Europa.

Tot i això, el GNV no només mou camions i furgonetes, sinó que també es fa servir en maquinària pesada i d’usos especials. Així com també pot moure una cosa tan gran com és un vaixell. De fet, Baleària ja té un ferri de baixa contaminació: el servei diari entre Barcelona i Palma compta amb una nau que, gràcies al gas natural, ja no necessita mantenir encès el motor de combustió per generar electricitat quan està a port. En el futur, però, Baleària espera poder tenir tres naus més que facin servir el Gas Natural com a combustible també en les travessies.

El GNV no és un combustible nou, sinó que ja fa temps que en altres llocs del món el fan servir de manera massiva. Per exemple, i per molt sorprenent que sembli, l’Iran és el país amb el parc mòbil de GNV més gran del món, amb prop d’un 30% de vehicles del país el fan servir. Altres països, com Ucraïna, ja el feien servir per impulsar diverses flotes d’autobusos municipals des dels temps de la guerra freda. Però això també es deu a que aquests són dos països rics en gas, i l’R+D en aquest camp sempre ha anat un pas més endavant allà.
Així que ja sabeu, no hi ha excusa per anar a tot gas per la mobilitat sostenible!

Avís legal   |   © Ajuntament de Barcelona. Barcelona Activa 2010   |   info@livebarcelona.cat